پوشک بچه 

بسیاری از خانواده ها از بدو به دنیا آمدن نوزادان خود سعی می کنند از بهترین لوازم بهداشتی برای حفظ سلامت آنها استفاده کنند. پوشک بچه یکی از مهم ترین این لوازم می باشد. انواع پوشک های بچه با سایزها و مارک های مختلفی در بازار موجود هستند. پوشک هایی که در انتخاب هر کدام از آنها باید به نکات مهمی توجه کرد.

 

راهنمای لوازم بهداشتی کودک

راهنمای لوازم بهداشتی کودک

سایز های مختلف پوشک بچه

امرزه انواع پوشک بچه با مارک ها و ویژگی های متفاوت در بازار موجود هستند و شرکت های سازنده سعی می کنند با استفاده از بهترین مواد، پوشک هایی با اندازه ها و سایزهای مناسب و البته قدرت جذب بالا را در اختیار مشتریان قرار دهند.

اما به طور کلی هر پوشکی با هر سایزی برای یک نوزاد مناسب است. سایز های مختلف پوشک ها، رابطه مستقیمی با وزن نوزادان دارند.

به همین دلیل بهتر است خانواده ها، قبل از به دنیا آمدن نوزادان شروع به خرید پوشک نکنند.

پوشک ها با توجه به وزن بچه ها، سایز بندی می شوند. سایز صفر پوشک بچه مربوط به نوزادان نارس می باشد، بچه هایی که وزن آنها کمتر از دو و نیم کیلوگرم است.

سایز یک مربوط به بچه های ۲ تا ۵ کیلوگرم، سایز دو مربوط به بچه های ۳ تا ۶ کیلوگرم، سایز سه مربوط به بچه های ۴ تا ۹ کیلوگرم، سایز چهار مربوط به بچه های      ۷ تا ۱۸ کیلوگرم، سایز پنج مربوط به بچه های ۱۱ تا ۲۳ کیلوگرم و  سایز شش مربوط به بچه های ۱۵ تا ۲۷ کیلوگرم و سایز هفت مربوط به بچه های بین ۱۲ تا ۲۵ کیلوگرم می باشد.

قابل ذکر است که پوشک ها به شکل دائمی و یک بار مصرف در بازار موجود هستند. پوشک های دائمی را می توان شست و دوباره استفاده کرد. اما پوشک های یک بار مصرف این امکان را ندارند و با یک بار استفاده، دیگر قابلیت استفاده مجدد ندارند.

 

راهنمای لوازم بهداشتی کودک

راهنمای لوازم بهداشتی کودک

 

ویژگی های انواع پوشک بچه

افراد در انتخاب یک پوشک باید به نکات زیادی توجه کنند تا ضمن هدر ندادن پول خود، سلامت کودک خود را نیز تضمین کنند.

در درجه اول یک پوشک مناسب باید ضد حساسیت باشد. بسیاری از ترکیباتی که در پوشک ها برای جذب بالاتر ادرار و مدفوع مورد استفاده قرار می گیرند، شیمیایی می باشند.

برخی از این ترکیبات می توانند برای بچه ها ایجاد حساسیت کنند. خانواده ها با یک تا دو بار استفاده از انواع پوشک های بچه، متوجه این موضوع می شوند.

قابل ذکر است پوشک هایی که جنس رویه آنها پلاستیکی نمی باشد و بیشتر از کتان است، بهترین نوع پوشک ضد حساسیت می باشند.

یکی دیگر از ویژگی های مهم برای انتخاب یک پوشک مناسب، قدرت جذب بالای آن می باشد. یک پوشک مناسب باید بتواند به خوبی ادرار و مدفوع را جذب کند.

قدرت جذب بالا به خصوص وقتی کودک شروع به راه رفتن و یا چهار دست و پا می کند، بیشتر حائز اهمیت می باشد.

گفتنی است که عدم جذب مناسب توسط یک پوشک، می تواند سبب ایجاد مشکل برای دستگاه تناسلی کودکان شود.

انواع پوشک ها باید خاصیت آب رسانی داشته باشند و بتوانند پاهای کودکان را مرطوب کنند. به همین دلیل در تولید بسیاری از پوشک های بچه از عصاره های گیاهی مانند آلوئه ورا استفاده می شود.

خانواده ها باید دقت کنند که پوشک بچه باید دارای چسب های محکمی باشد. داشتن چسب محکم در پوشک به خصوص در زمانی که کودک شروع به چهار دست و پا یا راه رفتن می کند، بسیار مهم می باشد.

از دیگر ویژگی های مهم یک پوشک می توان به قدرت کشسانی و انعطاف پذیری آن اشاره کرد. این خاصیت می تواند کار کودک را در هنگام راه رفتن و تحرک بیشتر، آسان کند.

این پوشک ها عموما داری کش های انعطاف پذیری در بالای شکم و اطراف پاها می باشند.

 

توضیحی مختصر درباره دیگر لوازم بهداشتی مورد نیاز بچه ها

در کنار استفاده از پوشک بچه باید به دیگر لوازم بهداشتی و غذایی کودکان نیز توجه کرد.

پودر بچه یکی از مواد بهداشتی است که برخی از خانواده ها علاقه زیادی به استفاده از آن برای جلوگیری از عرق سوز شدن پاهای کودکان دارند.

در صورتی که علم نوین ثابت کرده است که استفاده بیش از حد از این پودرها می توانند سبب ایجاد بیماری های قلبی و ریوی در کودکان شوند.

تالک، نشاسته ذرت و مواد شیمیایی مانند زینک از ترکیبات این پودرها هستند که می توانند برای کودکان مشکل ساز شوند.

گفتنی است که خانواده ها می توانند به جای استفاده از این پودرها، پاهای کودکان را شستشو بدهند و یا پوشک آنها را زودتر تعویض کنند.

یکی دیگر از لوازمی که با سلامت کودکان در ارتباط است، استفاده ازمسواک و خمیردندان کودک می باشد. خانواده ها می توانند روش استفاده از مسواک را از دو سالگی به بچه های خود آموزش بدهند.

مسواک می تواند از پوسیدن دندان های کودکان جلوگیری کند و به تقویت مینای دندان های آنها بپردازد و ضمن لکه گیری دندان ها، بوی بد دهان آنها را نیز از بین ببرد.

یکی دیگر از لوازم بهداشتی که باید برای کودکان استفاده شود، روغن بدن بچه است، این روغن می تواند از پوست نوزادان در برابر نور خورشید و باکتری ها محافظت کند.

قابل ذکر است که این روغن می تواند دمای داخلی بدن نوزادان را حفظ کند  و برای روزهای سرد زمستان گزینه خوبی باشد.

همچنین این روغن می تواند پوست نوزادان را از شر جوش های قرمز، پوسته پوست شدن و اگزماهای پوستی خلاص کند.

در این میان استفاده از غذای کودک و مکمل ها و ویتامین های کودک نیز می توانند نقش سازنده ای در تقویت بدن بچه ها داشته باشند.

کودکان می توانند از سن شش ماهگی مواد غذایی نرم را نیز بخورند. خانواده ها می توانند این غذاها را در خانه آماده کنند، اما نوع آماده غذای کودک با طعم های مختلف و استفاده از مواد مغذی مناسب در آن مانند آرد گندم، بادام، عسل، تکه های میوه، شیر خشک و … در بازار نیز موجود است.

در این میان برخی اوقات متخصصان از خانواده ها می خواهند که از مکمل ها و ویتامین های کودک نیز برای رشد بهتر نوزادان استفاده کنند.

مکمل ها و ویتامین هایی که باید با تجویز پزشک و با اندازه های مناسب مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *